Hero Icon Full Gradient

Det perfekte projektoplæg til din kandidat – Sådan gør du

Tips til bachelor- og specialeskrivning
K

Karoline Denning

Karoline er studerende på KU og er content creator hos Excelerate. Hun er blandt andet ansvarlig for Excelerate bloggen, contentaktiviteter og onboarding af studerende og virksomheder.

For at tiltrække de rigtige specialesamarbejde virksomheder, skal du lokke dem med det perfekte projektoplæg til din kandidat eller bachelor. Det er vigtigt, at din beskrivelse er informativ og spændende. Det er naturligvis lettere sagt end gjort, og netop derfor guider vi dig til, hvordan du skriver det perfekte projektoplæg til din kandidat (og ikke mindst for din bachelor og master også). I sidste ende er det dit specialemne- og oplæg, som er det virksomheder vælger studerende ud fra i første omgange.

Guiden tager udgangspunkt i et specialeemne, vi har fundet på, og som vi bruger hele vejen igennem. Du kan tilpasse dit eget specialeemne og beskrivelse til skabelonen. Se eksempler på gode bacheloremner og specialeemner fra studerende. Lad os dykke ned i hvordan du får skrevet et godt projektoplæg og tiltrækker spændende virksomheder at samarbejde med.

6 step guide til at udfylde dit projektoplæg til bachleor eller speciale

Vi har lavet en step-by-step guide til, hvordan du bedst udfylder dit projektoplæg på Excelerate, så virksomhederne vælger lige præcis dig til et specialesamarbejde. Vi kommer igennem din specialetitel, undertitel, specialebeskrivelse, værdi, motivation og, hvorfor virksomheden skal vælge dig.

Find en god specialetitel

Specialetitlen er titlen på dit speciale til din kandidat og dækker over dit specialeemne. Titlen er en rigtig stor del af din projektoplæg, da det er den, som adskiller dig fra de andre universitetsstuderende. Virksomhederne danner sig et førstehåndsindtryk af dig ud fra titlen på dit speciale til din kandidat.

Lad os tage udgangspunkt i, at du planlægger at skrive et speciale om de konsekvenser, der er kommet, som følge af de tiltag som Human Resource (HR) afdelinger i danske virksomheder har implementeret under COVID-19. Derudover vil du også gerne undersøge, hvordan disse tiltag har påvirket medarbejdertilfredsheden samt virksomhedens resultater.

Det er en del af dit speciale, at du skal finde frem til alternative tiltag, der kunne have været bedre. I følgende eksempel tager vi udgangspunkt i, at du er en universitetsstuderende som læser på en HR uddannelse.

Beskrevet for oven er dit problemområde, og nu skal det koges ned til en specialetitel. Det er vigtigt, at du vælger specifikke termer, som passer til dit problemområde.

Taget det i betragtning kan din specialetitel lyde som følgende:

HR-tiltag implementeret i danske virksomheder under COVID-19

Hvordan du definerer dit problemområde og din specialetitel afhænger naturligvis også af din universitetsbaggrund samt hvilket slags speciale, du vil skrive til din kandidat. Dertil hvilken terminologi samt hvilke tendenser og metoder, der er vigtige inden for dit problemområde.

Du kan som udgangspunkt inkludere følgende i din specialetitel:

  • Vigtige begreber og termer
  • Dit problemområde samt hvilken tilgang du vil gribe det an på
  • Formål med specialet
  • Dit teoretiske område(r)

Et godt tip: Vær så kortfattet og præcis som muligt.

Lav en uddybende undertitel

Når har lavet din specialtitel er næste skridt at lave en undertitel. Du har et par forskellige muligheder med din undertitel, som har til formål at understøtte din specialetitel.

Du kan eventuelt gøre som følgende:

  • Komme med en uddybning af din specialetitel
  • Skriv et par keywords eller emner, som dit speciale til din kandidat kommer til at berøre.

Med det in mente kunne en undertitel lyde således:

Forretningstiltag, arbejdstilfredshed og arbejdsmotivation

Hvis du finder på en tredje mulighed, der fungerer bedre for dig, kan du også gå videre med det. Det er helt op til dig.

Skriv en specialebeskrivelse

Specialebeskrivelsen er med andre ord indholdet af dit speciale. Når du er nået til denne del på siden, skal du skrive en lidt mere dybdegående beskrivelse af dit speciale. Her kan du blandt andet inkludere dine tanker og ambitioner omkring specialet. Selvom der er en del plads at udfylde, er det en god idé at vedligeholde en så kortfattet og præcis beskrivelse som muligt.

Det kan naturligvis godt være, at du ikke er nået så langt i din process endnu, og at du ikke kan være så præcis, som du måske ønsker. Derudover kan et problemområde nå at ændre sig mange gange, inden man går i gang med skriveprocessen.

Ikke desto mindre så prøv at gøre dit bedste med at skrive så mange af dine foreløbige tanker og idéer ned som overhovedet muligt. På den måde får virksomhederne et fyldestgørende indtryk af, hvad dit speciale til din kandidat kommer til at omhandle.

Du kan inkludere følgende i din specialebeskrivelse:

  • En introduktion til hvordan du kom frem til eller udviklede dit specialeemne
  • Formålet med dit speciale til din kandidat
  • Din uddannelsesbaggrund og erhvervserfaring (hvis du har nogen)
  • Underemner der er knyttet til dit specialeemne
  • Problemformulering eller relevante spørgsmål til dit speciale
  • Din tilgang til specialet
  • Teoretiske overvejelser
  • Det materiale som du forventer at få fra virksomheden
  • Hvilken værdi du kan bruge til virksomheden og hvad de kan forvente af dig
  • Andre tanker og idéer knyttet til dit speciale til din kandidat

For at du kan danne dig et rigtigt billede af, hvordan en specialebeskrivelse kan se ud, kan du se og læse følgende eksempel, som tager udgangspunkt i det samme fiktive specialeemne som nævnt tidligere:

Du kan kan skrive og strukturere din specialebeskrivelse på rigtig mange forskellige måder. Man skal ikke føle dig bundet af disse eksempler, men blot se dem som inspiration til hvordan du kan skrive dit eget. Det er bare vigtigt, at virksomhederne ikke er i tvivl om, hvad du vil med dit speciale. Samt hvad du forventer af dem, og hvad de kan forvente af dig.

Beskriv hvilken værdi dit speciale bidrager med

Hvilken værdi bringer du og din gruppe til virksomheden? Du skal sætte ord på, hvad virksomheden får ud af et specialesamarbejde med lige præcis dig. Jo bedre du kan beskrive slutproduktet og dens værdi, des bedre kan virksomheden sætte sig ind i, om det er det rigtige specialesamarbejde.

Værdi kan se ud på mange forskellige måder. Her er nogle eksempler:

  • Nye indsigter indenfor branchen
  • Mulighed for at følge og sparre med den studerende underevejs
  • Kompetitiv fordel
  • Tilpas specialet til virksomhedens problemstilling
  • Økonomisk gevinst
  • Indsigt i arbejdsmiljøet og trivsel på arbejdspladsen

Det er dig, der bedst kan beskrive, hvilken værdi netop dit speciale bringer til virksomheden.

Forklar din motivation bag specialet

Under det her afsnit, skal du skrive, hvorfor du har valgt at arbejde med netop det emne, du vil skrive om. Der kan være mange grunde til, at motivationen for dit emne er opstået. Måske fik du en god ide en eftermiddag, måske drømmer du om et job inden for branchen, eller måske opstod interessen under et kursus på studiet.

Et eksempel kan være følgende:

Jeg forelskede mig i emnet under mit kursus på femte semester, og jeg har haft en praktikplads i samme branche. Det er det, jeg ønsker at arbejde med fremadrettet. Det er en branche, der er i konstant udvikling, hvilket er det, der gør det super spændende, og jeg kommer til at arbejde med den nyeste forskning og resultater, hvilket er meget motiverende.

Fortæl hvorfor virksomheden skal vælge lige netop dig

‘Hvorfor os’ er i virkeligheden bare en beskrivelse af, hvorfor virksomheden skal vælge at gå videre med dig/jer. Her kan du angive det vigtigste argument for, hvorfor at virksomhederne skal vælge en passioneret studerende som dig og dine eventuelle medstuderende. Husk at denne beskrivelse skal være rigtig kort og præcis!

Du kan inkludere følgende i ‘Hvorfor os’ afsnittet:

  • Din uddannelsesbaggrund
  • Din største faglige interesse
  • Hvad der gør dig unik
  • Dine tanker omkring din drømmekarriere
  • En god grund til hvorfor virksomhederne skal vælge netop dig

Et ‘Hvorfor os’ afsnit se ud som følgende:

Jeg er en HR enthusiast, der er meget interesseret i menneskelig udvikling både i mit personlige og professionelle liv. Jeg har en bachelor i kommunikation fra Roskilde Universitet, og jeg læser i øjeblikket min kandidat i Human Resource Management (HRM) på Copenhagen Business School (CBS). Jeg er meget interesseret i, hvordan brugen af ​​HRM kan føre til værdiskabelse i virksomheder, og jeg ser mig selv arbejde med det i fremtiden.

Dette afsnit fungerer som en god mulighed for at give virksomhederne en idé af, hvem du er. Hvis I er en specialegruppe, så inkludér gerne nogle fællestræk ved jer og måske en enkelt ting, der er karakteriserende ved jer hver især.

Opsummering

Når du har udfyldt hele skabelonen for specialeoplægget, er det en god idé at læse den igennem et par gange. Dobbelttjek om du nu har inkluderet alt det, der gør, at virksomhederne kan få det rette indtryk af dig samt dit speciale til din kandidat. Vi tilbyder også at læse specialeoplægget igennem for dig, du skal bare skrive til os på denne mail: [email protected].

Når du har offentliggjort den perfekte specialebeskrivelse til din kandidat, skal du egentlig bare vente på, at der er nogle virksomheder, som kontakter dig. Vi går stærkt ind for, at man kan kombinere sin passion med sit speciale og dertil arbejdsliv, og med denne guide er du et skridt nærmere til at realisere det.

Held og lykke!


Go-to platformen for talenter og virksomheder til at udforske, matche og connecte.

Kom i gang

© 2024, All Rights Reserved